U prethodnih desetak godina
vođena je fiskalna politika koja je kao rezultat imala rekordan rast javnog
duga i jedan od najvećih fiskalnih deficit u Evropi. U velikom broju pogrešnih
odluka, koje su na fiskalnom planu donošene u tom periodu, možemo izdvojiti
neke koje su imale najveći finansijski "doprinos" ovako lošem stanju
javnih finansija. Ja ih zovem „jahači fiskalne apokalipse“.
Prvi
„jahač fiskalne apokalipse“ Srbije je nerealan rast plata i penzija u javnom
sektoru. Naime, još 2004. godine, početkom vladavine Vojislava Koštunice i
Mlađana Dinkića, došlo je do visokog rasta plata i penzija. Plata u javnom
sektoru je u periodu do 2008. godine porasla 3,5 puta, a penzija oko 2,5 puta.
Istovremeno, bez obzira na visoke stope rasta BDP, isti je porastao oko 1,9
puta. Dakle, očigledno je da se više trošilo nego što se zarađivalo. To je kao
rezultat imalo rast rashoda za plate i penzije iz budžeta više od tri puta u
2008. u odnosu na 2003. godinu. Usled visokog privrednog rasta i visokih
privatizacionih prihoda, koji su se delom koristili za rast plata i penzija,
smatralo se da je ova putanja u skladu sa mogućnostima. A i bilo je politički
popularno.
Posebno je zabrinjavajuće veoma
visoko povećanje plata u junu 2006. i januaru 2007. godine koje je tadašnja
Vlada Vojislava Koštunice uradila kako bi se „bolje pripremila“ za izbore.
Prosečna plata u javnom sektoru je porasla tada za preko 30%! Nakon toga, Vlada
Mirka Cvetkovića donosi odluku o povećanju penzija u 2008. i 2009. godini, kako
bi se ispratio prethodni rast plata u javnom sektoru. Taj potez je, sećamo se,
bio jedan od uslova koalicije okupljene oko SPS za ulazak u Vladu sa DS.
Nerealan rast budžetskih rashoda za plate i penzije je za kratko zaustavljen
2009. i 2010. godine, kada su iste „zamrznute“. Međutim, nakon toga se rast
nastavlja i traje do današnjih dana. Od 2004. do danas, izdvajanja za plate iz
budžeta godišnje rastu u proseku za po 28 milijardi dinara, a za penzije za po
39 milijardi dinara, pri čemu je taj rast u proseku nešto veći u periodu do
2007. godine. Prema proceni, u periodu od deset godina, taj rast je bio veći od
realno mogućeg rasta za skoro 300 milijardi dinara (oko 3 milijarde evra).
Drugim rečima, potrošeno je preko 3 milijarde evra više iz budžeta za plate i
penzije nego što su to bile realne fiskalne mogućnosti.
Drugi
„jahač fiskalne apokalipse“ Srbije je Nacionalni investicioni plan. Tokom 2006. godine, tadašnja Vlada
donosi odluku o započinjanju projekta Nacionalnog investicionog plana i
raspodeli oko 1,6 milijardi evra kroz taj program. Obrazloženje tadašnjeg
ministra finansija u Vladi Vojislava Koštunice, Mlađana Dinkića, je bilo da
Srbija ima suficit i da ga treba potrošiti na investicije. Taj „suficit“ kako
ga je Dinkić tada nazivao, u stvari je ono što je ostalo iz procesa
privatizacije kad su se namirila sva gladna usta (poverioci oko 244 miliona
evra, konsultanti i provizije čak 90 miliona evra, kursne razlike oko 14
miliona evra i dr.). Jednostavno rečeno, para je bilo na računu države i tražio
se način kako da se te pare potroše jer se mandat Vlade završavao. Što reče
onaj u „Maratoncima“, želeli su da vide koji je njihov deo zasluge za tako
„dobru zaradu“. I tako je stvoren čuveni NIP.
Kroz NIP je od 2006. do 2012.
godine, kada je on uslovno rečeno prekinut, potrošeno prema proceni oko 3
milijarde evra. Izvor tih sredstava su pored privatizacionih prihoda bili i
krediti, ali i budžetska sredstva. Postavlja se pitanje kakav je rezultat imao
NIP. U odgovoru na to pitanje, pozivam vas da se prisetite bar tri velika projekta
koja su finansirana iz NIP-a. Pored čuvenih skijaških gondola na Kopaoniku (za
koje sam siguran da je i privatni kapital bio zainteresovan, te nije bilo
razloga da država u to investira) ja ću vam reći da je izgrađeno na desetine
sportskih terena i školskih sala u mestima gde gotovo da nema đaka. Jednom
rečju, pare su gotovo u potpunosti bačene bez ikakvog velikog i opipljivog
rezultata kakav se očekuje od ovakvog projekta. Ipak, nisu baš „bez veze“
bačene pare.
Ekonomski posmatrano, rezultata
nije bilo, ili su oni zanemarljivi. Politički posmatrano rezultat za određene
političke partije je bio značajan. Ta sredstva su u velikoj meri iskorišćena u
političke svrhe, za gradnju seoskih puteva, domova kulture, seoskih škola i dr.
Da se razumemo, i to je možda potrebno, ali projekat ovog obima je morao da se
skoncentriše na nacionalnu infrastrukturu. Koridor 10, na primer. O parama koje
su završile u nečijim džepovima u tom procesu teško je argumentovano govoriti,
pa ću to ovog puta preskočiti. Složićete se da je i toga verovatno bilo.
Ukratko, sredstva su potrošena neproduktivno, a istovremeno su stvorena
fiskalna očekivanja, povećani rashodi budžeta i potrošene rezerve. Da ne bude zabune, sve Vlade od
2006-2012. nisu bile preterano „gadljive“ na NIP, pa stoga snose i svoj deo
odgovornosti.
Treći
„jahač fiskalne apokalipse“ Srbije je izmena načina finansiranja lokalnih samouprava.
Naime, 2007. je donet Zakon o finansiranju lokalne samouprave koji je postavio
solidne osnove za održivo finansiranje lokalnog nivoa vlasti. Međutim, već
2009. godine počinje degradacija tog sistema kada se pod uticajem krize,
lokalnim samoupravama nezakonito zakida jedan deo sredstava. Nakon toga, 2011.
godine sistem finansiranja ustanovljen 2007. godine bukvalno se preko kolena
menja, opet iz političkih razloga. U jeku priče o decentralizaciji i
regionalizaciji, pod pritiskom Mlađana Dinkića, menja se Zakon u delu koji se
tiče raspodele poreza na zarade zaposlenih. Iako je veći deo Vlade, uključujući
samog premijera Cvetkovića i ministarku finansija Dijanu Dragutinović, bio
protiv ove izmene, ona je ipak usvojena. Izmenama zakona iz 2011. godine značajna
sredstva koja su do tada išla u centralni budžet preusmerena su u budžete
lokalnih samouprava.
Cela ta stvar ne bi ni bila
tako loša da su sa preusmeravanjem budžetskih sredstava preusmerene i obaveze.
Taj deo je izostao iz prostog razloga jer se već početkom 2012. godine išlo na
izbore i sistem je ostavljen nedorečen. Većina lokalnih samouprava je, našavši
se odjednom sa značajnim budžetskim sredstvima, ta sredstva iskoristila za rast
zaposlenosti u državnoj administraciji i rast zarada iste (ovo sam svojevremeno
i ekonometrijski dokazao u svom doktoratu, pa ne bih sada posebno da
obrazlažem). Sa druge strane, obaveze su ostale (održavanje puteva, na primer)
i Ministarstvo finansija je moralo da izdvoji dodatna sredstva u budžetu za
2012. da bi iste pokrila. I tako je istovremeno centralni budžet ostao bez
para, sa obavezama koje je do tada imao, a lokalna vlast je te iste pare
neproduktivno potrošila. Procena je da je po ovom osnovu do danas gubitak
budžeta preko 80 milijardi dinara ili oko 750 miliona evra. Gubici bi bili
mnogo veći da Dinkić, postavši Ministar finansija, nije 2013. godine uzeo deo
tih prihoda lokalnim samoupravama kroz smanjenje poreza na zaradu zaposlenih za
2 procentna poena.
Na kraju, kao i u biblijskoj
priči o jahačima apokalipse, četvrti „jahač fiskalne apokalipse“ se jedini može
precizno imenovati. To je bankrot. On dolazi kao posledica i poentira efekte
prethodna tri jahača (ko ne zna originalnu priču o jahačima apokalipse
preporučujem da pročita). Ukupan efekat prethodna tri „jahača“ je oko 7
milijardi evra, oko petine godišnjeg BDP-a ili oko trećine našeg javnog duga. I
svakim danom nastavlja da raste, dok četvrti jahač polako ali sigurno stiže.
dr mr
ОдговориИзбришиUredništvo NSPM koje je prenelo ovaj tekst, izazvalo je zabunu promenivši naslov, jer je umesto "fiskalni" stavilo "ekonomski".
To je sasvim izmenilo smisao i navelo komentatore na pogrešan zaključak da je autor promašio temu:
http://www.nspm.rs/component/option,com_yvcomment/ArticleID,109546/url,aHR0cDovL3d3dy5uc3BtLnJzL2Vrb25vbXNrYS1wb2xpdGlrYS9jZXRpcmktamFoYWNhLXNycHNrZS1la29ub21za2UtYXBva2FsaXBzZS5odG1sI3l2Q29tbWVudDEwOTU0Ng==/view,comment/#yvComment109546
Puno pozdrava autoru i hvala na trudu.
Hvala Vama na komentarima!
ИзбришиНе могу да верујем да има толико ораничених умова у овој јадној земљи,и у њој толико несловопознавајућих који за овакве брилијантне текстове имају за опаску "промашио тему",а притом човек гађа у центар дешавања,мало карикирано народски речено ,чини ми се право у чело,баш као и АУТОР.
ИзбришиProblem je što se mnogi prepoznaju. Ali šta ja tu mogu...
ИзбришиTo znaci pisati jos,sto vise identifikacija to veca satisfakcija pravednima.
ИзбришиOdlicno!
ОдговориИзбришиHvala!
ИзбришиŠta mislite o Nebojši Katiću, takva mišljenja nećete čuti na televiziji, čovek lepo objašnjava šta nas čeka sa ovakvom neoliberalnom politikom.
ОдговориИзбришиNe znam čoveka. Čitao sam malo šta piše, ali nisam dovoljno upoznat da bih komentarisao
ОдговориИзбриши