петак, 18. јул 2014.

Postoji li u Srbiji socijalna politika?

Kad god čujem reči „socijalna politika Srbije“ bude mi loše jer znam dobro da od Gordane Matković (Vlada Zorana Đinđića) u Srbiji ne postoji adekvatna socijalna politika. Postoje samo „budžetska sredstva koja se dele po nekim kriterijumima“. Ali to je uglavnom daleko od pojma socijalna politika i kao takvo nije vredno komentara. Socijalnu politiku su u proteklih desetak godina, da se podsetimo, kreirali Slobodan Lalović (Vlada Vojislava Koštunice), Rasim Ljajić (Vlada Vojislava Koštunice i Mirka Cvetkovića) i Jovan Krkobabić (Vlada Ivice Dačića). I svi oni su imenom i prezimenom odgovorni, zajedno sa Vladama čiji su članovi bili, za vođenje loše socijalne politike u Srbiji.

Nikada mi neće biti jasno kako neko može da pomisli da uopšte može da planira i vodi socijalnu politiku ako prvo ne zna precizno ko su korisnici usluga te politike. Da li je osoba od 83. godine, koja ima 10.000 dinara penziju mesečno, socijalni slučaj? Nije, ako znamo da živi u porodici koja je imućna tako da mu ta penzija dođe kao džeparac. A da li to zna država? Naravno da ne zna. I ta osoba, recimo, onda dobije takozvanu „13. penziju“ kao siromašan penzioner.
 
Sa druge strane, osoba istih godina, koja živi na periferiji Beograda i ima 16.000 dinara mesečnu penziju neće dobiti tu pomoć, iako možda od tih 16.000 dinara školuje unuka jer mu je sin ostao bez posla, a snaja ga nikada nije ni imala. Neće zato što je neki „genijalac“ postavio granicu za dobijanje 13. penzije na 15.000 dinara, ne uzimajući u obzir ostale činjenice i kriterijume. Eto, to je ukratko način kako se u Srbiji „vodi“socijalna politika. Čast izuzecima (MOP npr.), ali ima ih jako malo.
 
Kakve su posledice takve socijalne politike? Takvo (ne)vođenje socijalne politike, potpomognuto ekonomskom krizom, doprinelo je da stopa rizika od siromaštva 2013. godine dostigne rekordni nivo od 25%, dok je kod mladih to još više, čak 30%. Dakle, skoro trećina mladih je u realnom riziku da postane siromašno jer njihove porodice žive sa veoma niskim dohotkom! Tačnije, izdržava ih gorepomenuti penzioner sa 16.000 dinara mesečno. Visoka stopa rizika od siromaštva dovela je do toga da nejednakost u Srbiji bude najveća u Evropi. Nejednakost, merena kao odnos dohotka 20% stanovništva sa najvišim dohotkom i 80% stanovništva sa nižim dohotkom, trenutno iznosi 8,8. Poređenja radi, prosek u EU je 5, a najveća nejednakost je u Španiji i iznosi 7. Ova činjenica govori o dubini siromaštva u kome se građani u Srbiji trenutno nalaze.
 
Šta nam je onda činiti? Potrebno je pre svega promeniti zakone u oblasti socijalne zaštite kako bi se obezbedilo da socijalna pomoć dođe do najugroženijih. Nepoznavanje ko su tačno ugrožene grupe i pojedinci dovodi do toga da socijalna pomoć ne stigne do svih kojima je ona potrebna, dok je sa druge strane dobijaju oni kojima nije potrebna. Time se neefikasno alociraju ionako mala budžetska sredstva. Dva su koraka ključna.
 
Prvi korak je izmena regulative u pravcu obuhvatanja svih izvora prihoda prilikom izračunavanja da li je neka osoba socijalno ugrožena ili ne. Tu se pre svega osim dohotka (zarade, penzije i sl.)misli na ličnu imovinu i imovinu članova domaćinstva, materijalno stanje članova domaćinstva, druge vrste dohotka (prihodi od kapitala i sl.), štednja i dr. Da li je penzioner, koji živi u Čika Ljubinoj ulici u Beogradu u stanu od 500.000evra, a ima penziju od 8.000 dinara mesečno, siromašan? Prema postojećim kriterijumima veoma je siromašan. Međutim, ukoliko ta osoba proda taj stan i kupi manji stan na Vračaru, može do kraja života da živi bolje nego većina građana Srbije. Dakle, nije siromašan. Njemu možda treba obezbediti neku drugu vrstu pomoći (pomoć u kući i sl.), ali to je već druga tema.
 
Drugi korak, koji mora da se sprovodi paralelno sa prvim, je bolje targetiranje socijalnih kategorija. To podrazumeva izradu socijalnih karti koje će precizno identifikovati i mapirati socijalno ugrožene grupe i pojedince i kakva vrsta pomoći im je potrebna. To nije veliki posao. U eri informacione tehnologije siguran sam da svi ti podaci već postoje u nekim bazama, ali samo neko treba da sedne i da to poveže. Taj neko se, izgleda mi, još nije zaposlio u državnoj upravi. Tek kada imamo jasne kriterijume i kada identifikujemo imenom i prezimenom socijalne kategorije, možemo da kreiramo adekvatnu socijalnu politiku.
 
U međuvremenu, dok mi pričamo istu, davno poznatu priču o reformi socijalne politike, neka četvoročlana porodica broji dane do dedine penzije kako bi platila struju i komunalije. Istovremeno, neki advokat upravo vadi potvrdu o svojim niskim (prijavljenim) prihodima kako bi njegovo dete dobilo vrtić po subvencionisanoj ceni. Jer zašto ne bi iskoristio blagodeti raskalašnog socijalnog sistema kada mu država to po zakonu omogućava. U takvom sistemu, svi će na kraju biti „srećni“. Naravno, pod pretpostavkom da deda ne umre do sledeće penzije.


Нема коментара:

Постави коментар